Nye fartgrænser er en ommer

FARTGRÆNSER: Kreativiteten er stor, når det handler om løsninger på den aktuelle energikrise. Et forslag, der dog virkelig rammer ved siden af, er forslaget fra de røde støttepartier.

Det burde egentlig ikke komme bag på mig, men det er dog alligevel et mærkværdigt forslag, at Enhedslisten, SF og Radikale har foreslået at nedsætte hastighedsgrænserne på motorveje fra 130 til 110 kilometer i timen for at spare på danskernes olieforbrug.

Det er ingen hemmelighed, at de røde støttepartier aldrig har været fortalere for, at fartgrænserne overhovedet blev hævet til 130 kilometer i timen i første omgang. Men ligesom når transportminister Trine Bramsen (S) fortæller danskerne, at de bør cykle på arbejde, så er det her forslag også fjernt fra den verden, som store dele af danskerne lever i - og i særdeleshed nordjyderne.

For rigtig mange nordjyske familier lever i en travl hverdag.

Samtidig bor vi i en landsdel, hvor mange har store distancer mellem hjem og arbejde, og hvor transporttid i forvejen er en tidsrøver. Og det er altså svært at fortænke danskerne i, at de hellere vil bruge deres tid med familierne end på motorvejen.

Transportministeriet lavede i 2017 beregninger der viste, at man, ved at hæve fartgrænserne fra 110 til 130 kilometer i timen på nogle få, udvalgte motorvejsstrækninger kunne hente en samfundsøkonomisk gevinst på 80 mio. kroner.

Derfor skal man skal altså også være bevidst om, at det kommer med en årlig samfundsøkonomisk omkostning, der potentielt er i milliardklassen, hvis man sænker grænserne på alle strækninger.

Der skal i denne tid træffes mange svære beslutninger, og netop derfor er det afgørende, at danskerne kan have tillid til, at vi har fokus på de økonomiske konsekvenser af de enkelte beslutninger. Derfor bør vi også, inden vi på nogen måde kan tage en reel diskussion, have transportministerens bud på de samfundsøkonomiske konsekvenser.

Så når de røde støttepartier endnu engang fremsætter et forslag af den her kaliber, så bliver jeg bange for, at det er et udtryk for, at man ikke har formået at sætte sig ind i konsekvenserne af det, man foreslår. Og jeg bliver bange for, at man mangler grundlæggende indsigt i, hvad det er for en hverdag, mange arbejdende danskere lever i. Så kære støttepartier; det må, og skal være, en ommer.

» Ligesom når transportminister Trine Bramsen (S) fortæller danskerne, at de bør cykle på arbejde, så er det her forslag også fjernt fra den verden, som store dele af danskerne lever i -og i særdeleshed nordjyderne.

Indlægget er bragt i Nordjyske Stiftstidende d. 23. april 2022.